"Φιλοκαλούμεν τε γάρ μετ' ευτελείας και φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας..."

"Φιλοκαλούμεν τε γάρ μετ' ευτελείας και φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας..."
Αγαπάμε το ωραίο με λιτότητα και φιλοσοφούμε χωρίς να γινόμαστε μαλθακοί. Η ενασχόληση με τη φιλοσοφία δε μας κάνει θεωρητικούς ανθρώπους και δεν μας απομακρύνει από την πρακτική δράση, λέει ο Θουκυδίδης δια στόματος Περικλή.
Έτσι με το παρόν ιστολόγιο και εμείς, οι μαθητές της Β τάξης του 4ου Λυκείου Χαλκίδας είμαστε ενεργοί, προβληματιζόμαστε για ό,τι συμβαίνει γύρω μας και αποδεικνύουμε ότι η φιλοσοφία οδηγεί στη σκέψη και στη δράση.
Μας κάνει να αναρωτιόμαστε για ό,τι συμβαίνει γύρω μας και να μην αποδεχόμαστε τίποτα ως δεδομένο και "φυσικό". "Φιλοσοφία θα πει να βρίσκεσαι καθ’ οδόν...", θα πει να αναζητάς καινούριους δρόμους, να είσαι πνεύμα ανήσυχο και αιρετικό, γιατί μόνο τότε δικαιώνεις την ανθρώπινή σου υπόσταση και μπορείς να λέγεσαι "έλλογο ον". Στόχος μας είναι να καταθέσουμε τις σκέψεις μας παίρνοντας ερεθίσματα από τη φιλοσοφία, η οποία ως ιδιαίτερος κώδικας σκέψης και επικοινωνίας μπορεί να μετατρέψει το στοχασμό σε δημιουργία, τον προβληματισμό σε θέση, την απορία σε γνώση.

Παρασκευή 15 Απριλίου 2011

Ερωτηματολόγιο




ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ- ΖΩΗ









Προσπαθώντας να συνδέσουμε την φιλοσοφία με τη ζωή και την πραγματικότητα και να "αποδείξουμε" ότι η φιλοσοφία συνδέεται άμεσα με αυτές - έστω και αν ο όρος φιλοσοφία χρησιμοποιείται πληθωριστικά σήμερα - απευθύναμε στους καθηγητές του σχολείου μας ορισμένα ερωτήματα.





Πήραμε τις εξής απαντήσεις και τους ευχαριστούμε γι' αυτό







Ερ: Ποια είναι η "φιλοσοφία" σας ως καθηγητής/ διευθυντής του σχολείου μας;




Απ:





Χαρμπής Γεώργιος: Η σωστή παιδαγωγία του μαθητή, το κίνητρο για μόρφωση και αυτομόρφωση. Η καθοδήγηση στο να βρει λύση στα ερωτήματα και στις απορίες του στη ζωή του.





Σπανός Ιωάννης: Το σχολείο πρέπει να έλκει τα παιδιά και να μην τα απωθεί.






"Ένα τρελό αστέρι": Όλοι μπορούν και δικαιούνται να τα μάθουν όλα, αρκεί να το θέλουν και να το κυνηγούν.





Καμπούρογλου Ιωάννης: Η εκπαίδευση είναι πολύ σοβαρή διαδικασία για να αντιμετωπίζεται με την ελαφρότητα που συνήθως αντιμετωπίζεται σήμερα. Προσπαθώ πάντα να κάνω (σε ό,τι με αφορά) αυτό που πιστεύω πως είναι πιο σωστό.





Μελάς Θωμάς: Να μετατρέπουμε με τους μαθητές την εμπειρία σε λόγο.






"Μ.Μ." : Προσπαθώ να κατανοώ την ψυχολογία των μαθητών, να θυμάμαι πως ένιωθα στην ηλικία τους.





"Μπαρώτα Ζωή": Προσπαθώ να ακούω περισσότερο τους μαθητές μου και λιγότερο την ηχώ της δικής μου φωνής. Στόχος μου είναι η διαμόρφωση της δικής τους προσωπικής άποψης και το να μάθουν πώς να μαθαίνουν.




"Κατσαρός Νικόλαος: Προσπαθώ να προσφέρω στην τάξη ό,τι καλύτερο μπορώ σαν εκπαιδευτικός. Από τους μαθητές περιμένω να πάρουν αυτό που νομίζουν ότι τους είναι χρήσιμο.






Ερ: Ποιο φιλοσοφικό ερώτημα θέσατε πρόσφατα στον εαυτό σας;


Απ:



Χαρμπής Γεώργιος: Κάθε τι που κάνω το κάνω σωστά ή θα μπορούσα να το κάνω αλλιώς;




Σπανός Ιωάννης: Που είσαι νιότη που έδειχνες πως θα γινόμουν άλλος;




"Ένα τρελό αστέρι": Τι κάνω; Ποιος είμαι; Πόσο αντέχω;




Καμπούρογλου Ιωάννης: Σε μια χώρα που οι υπεύθυνοι την οδήγησαν σε χρεoκοπία, που οι πολίτες έχουν μειωμένες αντιστάσεις, πως θα μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε το μέλλον των νέων;




Μελάς Θωμάς: Γιατί οι νέοι αντιστρατεύονται την όποια εξουσία με μη δημιουργικό τρόπο;




Μ.Μ.: Γιατί ο άνθρωπος τόσο συχνά επιλέγει το κακό;




Μπαρώτα Ζωή: Γιατί το ανέφικτο να μην μπορεί να γίνει εφικτό;




Νικόλαος Κατσαρός: Το φιλοσοφικό ερώτημα που έθεσα στον εαυτό μου είναι η πορεία της οντότητάς μας στο χρόνο.








Ερ: Πιστεύετε ότι η φιλοσοφία είναι μια ανώφελη πνευματική δραστηριότητα ή προσφέρει και τι στον άνθρωπο;


Απ:



Χαρμπής Γεώργιος: Είναι ωφέλιμη, γιατί μας βοηθάει να ανακαλύψουμε τον εαυτό μας, να επαναπροσδιορίσουμε τις σχέσεις μας με τους άλλους, τον κόσμο και τη φύση




Σπανός Ιωάννης: Είναι η βάση, η αφετηρία, το κίνητρο και το μέσο για τη διαμόρφωση του τρόπου σκέψης και του τρόπου ζωής.




"Ένα τρελό αστέρι": Μόνον προσφέρει. Του δίνει τη δυνατότητα να δει μέσα του όσα δε θέλει να δουν οι άλλοι ή είναι τυφλοί και δεν τα βλέπουν πάνω του.




Καμπούρογλου Ιωάννης: Ο σκεπτόμενος άνθρωπος που "φιλοσοφεί" διαμορφώνει συνήθως σωστή στάση ζωής και συμβάλλει στην κοινωνική εξέλιξη.




Μελάς Θωμάς: (Μπορεί να) προσφέρει τη δυνατότητα να αναστοχαστεί τη ζωή του. Να πάρει απόσταση από τον εαυτό του.




Μ.Μ.: Δίνει την ευκαιρία στον άνθρωπο να σκέφτεται, να προβληματίζεται, κρατά το πνεύμα του σε εγρήγορση.



Μπαρώτα Ζωή: Η φιλοσοφία είναι μια διαρκής πνευματική άσκηση που μετατρέπει κάθε απάντηση σε ένα νέο ερώτημα. Ιδιαίτερα, όταν αυτή η απάντηση έχει την αξίωση να είναι τελεσίδικη και αληθινή.


Κατσαρός Νικόλαος: Ναι, η φιλοσοφία προσφέρει στον άνθρωπο δυνατότητα αυτογνωσίας. Επίσης βοηθάει για την καλύτερη παρουσία του στο κοινωνικό γίγνεσθαι







Ερ: Ποιον θεωρείτε μεγάλο φιλόσοφο/διανοητή ο οποίος να σας αντιπροσωπεύει;


Απ:


Χαρμπής Γεώργιος: Αριστοτέλης



Σπανός Ιωάννης: Αριστοτέλης



"Ένα τρελός αστέρι": Αριστοτέλης


Καμπούρογλου Ιωάννης: Τον Αριστοτέλη που τον θεωρώ τον μεγαλύτερο διανοητή διαχρονικά. Οι φιλοσοφικές του αρχές επηρέασαν καθοριστικά την επιστημονική σκέψη μέχρι τον 17ο αι. Συνδυάζει με μοναδικό τρόπο την θεωρητική φιλοσοφία με τις αρχές των θετικών επιστημών προσφέροντας στο μελετητή ολόπλευρη γνώση.




Μελάς Θωμάς: Αντιπροσωπεύει; όχι! Εμπνέει: J.P.Sartre, K.Marx, Ηράκλειτος κ.ά.



Μ.Μ.: Τον Αριστοτέλη, χάρη στη θεωρία του για τη μεσότητα, την αποφυγή των ακροτήτων.



Μπαρώτα Ζωή: Τον Αριστοτέλη, ο οποίος αφού διαφώνησε με το δάσκαλό του, τον Πλάτωνα, ασχολήθηκε με την εμπειρική πραγματικότητα. Αξεπέραστες θεωρώ τις απόψεις του για την "ευδαιμονία" και την "εντελέχεια".


Κατσαρός Νικόλαος: Αριστοτέλης.





Ερ: Απαντήστε με μια λέξη ή φράση στο άκουσμα της λέξης "φιλοσοφία"


Απ:



Χαρμπής Γεώργιος: Στοχασμός.






Σπανός Ιωάννης: Ζωή.



"Ένα τρελό αστέρι": Αγαπώ και επιλέγω να είμαι σοφός.




Καμπούρογλου Ιωάννης: Ανώτερη πνευματική λειτουργία.



Μελάς Θωμάς: Ερωτηματοθεσία.







Μ.Μ.: Προσπάθεια προσέγγισης της αλήθειας, θέαση της αλήθειας από διαφορετικές οπτικές.



Μπαρώτα Ζωή: "Γιατί;"



Κατσαρός Νικόλαος: Φιλοσοφούμε σήμερα;





Ερ: Πείτε μας μια φιλοσοφική ρήση με διαχρονική αξία.


Απ:



Χαρμπής Γεώργιος: "Τα πάντα ρει και ουδέν μένει"




Σπανός Ιωάννης: "Ως χαρίεν έστι άνθρωπος, όταν άνθρωπος η" ( Πόσο όμορφο πράγμα είναι ο άνθρωπος, όταν είναι άνθρωπος)







"Ένα τρελό αστέρι": "Γηράσκω αεί διδασκόμενος" "Dum spiro spero"







Καμπούρογλου Ιωάννης: "Πάντες άνθρωποι φύσει ορέγονται του ειδέναι", Αριστοτέλης.







Μελάς Θωμάς: "Γιατί να υπάρχει το είναι και όχι το μηδέν;"




Μ.Μ.: "Άνθρωποι του ειδέναι ορέγονται φύσει"





Μπαρώτα Ζωή: "Το αυτονόητο (π.χ. δικαιοσύνη, ισότητα) είναι το πιο επαναστατικό", A.Γκράμσι.



Κατσαρός Νικόλαος: "Εν οίδα ότι ουδέν οίδα", Σωκράτης.








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου