"Φιλοκαλούμεν τε γάρ μετ' ευτελείας και φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας..."

"Φιλοκαλούμεν τε γάρ μετ' ευτελείας και φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας..."
Αγαπάμε το ωραίο με λιτότητα και φιλοσοφούμε χωρίς να γινόμαστε μαλθακοί. Η ενασχόληση με τη φιλοσοφία δε μας κάνει θεωρητικούς ανθρώπους και δεν μας απομακρύνει από την πρακτική δράση, λέει ο Θουκυδίδης δια στόματος Περικλή.
Έτσι με το παρόν ιστολόγιο και εμείς, οι μαθητές της Β τάξης του 4ου Λυκείου Χαλκίδας είμαστε ενεργοί, προβληματιζόμαστε για ό,τι συμβαίνει γύρω μας και αποδεικνύουμε ότι η φιλοσοφία οδηγεί στη σκέψη και στη δράση.
Μας κάνει να αναρωτιόμαστε για ό,τι συμβαίνει γύρω μας και να μην αποδεχόμαστε τίποτα ως δεδομένο και "φυσικό". "Φιλοσοφία θα πει να βρίσκεσαι καθ’ οδόν...", θα πει να αναζητάς καινούριους δρόμους, να είσαι πνεύμα ανήσυχο και αιρετικό, γιατί μόνο τότε δικαιώνεις την ανθρώπινή σου υπόσταση και μπορείς να λέγεσαι "έλλογο ον". Στόχος μας είναι να καταθέσουμε τις σκέψεις μας παίρνοντας ερεθίσματα από τη φιλοσοφία, η οποία ως ιδιαίτερος κώδικας σκέψης και επικοινωνίας μπορεί να μετατρέψει το στοχασμό σε δημιουργία, τον προβληματισμό σε θέση, την απορία σε γνώση.

Παρασκευή, 4 Νοεμβρίου 2011


''Η φιλοσοφία μπορεί να καθαρίσει λίγο το έδαφος από τα σκουπίδια που φράζουν το δρόμο της γνώσης'' John Locke, An Essay Concerning Human Understanding (Δοκίμιο για την ανθρώπινη νόηση)



Σύμφωνα με τον John Locke η φιλοσοφία μπορεί να '' καθαρίσει λίγο το έδαφος από τα σκουπίδια που φράζουν το δρόμο της γνώσης ''. Για παράδειγμα η σημερινή κοινωνία κατακλύζεται από προκαταλήψεις, οι οποίες αποτελούν τροχοπέδη για την απόκτηση βαθιάς και ουσιαστικής γνώσης για τον κόσμο που μας περιβάλλει.Πιο συγκεκριμένα, οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν στερεοτυπικά τους διαφορετικούς από αυτούς ανθρώπους, δεν προσπαθούν να τους γνωρίσουν καλύτερα, επομένως κάνουν επιδερμικές φιλίες, και υπάρχει κρίση στις διαπροσωπικές σχέσεις. Ομοίως η στείρα εκπαίδευση και η αποστήθιση δεν επιτρέπουν στο νου να διευρύνει τους ορίζοντές του με αποτέλεσμα ο άνθρωπος να μένει στάσιμος στη ζωή του. Επιπροσθέτως, ο δογματισμός θέτει και αυτός φραγμούς στη γνώση, αφού οι άνθρωποι δέχονται με απάθεια τις ιδέες κάποιου, γίνονται υποχείριά του και δεν προσπαθούν να καλλιεργήσουν τις δικές τους ιδέες και 'πιστεύω'. Στον αντίποδα όμως, η φιλοσοφία καταργεί αυτούς τους φραγμούς, διεγείρει τη φαντασία και πυροδοτεί τη σκέψη. Επίσης κινείται ανάμεσα σε φυσικά και υπερφυσικά ερωτήματα με αποτέλεσμα να οδηγεί το νου σε ποικίλες απαντήσεις.

Χριστίνα Χρήστου ΒΘ2



Ο John Locke πίστευε πως η φιλοσοφία μπορεί να καθαρίσει λίγο το έδαφος από τα σκουπίδια που φράζουν το δρόμο της γνώσης. Σκουπίδια; Πράγματι. Δεν είναι λίγες οι φορές που ακούμε από τους μεγαλύτερους ανθρώπους να μας αποτρέπουν να κάνουμε πράγματα μη τυχόν μας φέρουν κακή τύχη. Πολλές, λοιπόν, από τις καθημερινές μας ενέργειες περιορίζονται λόγω προκαταλήψεων. Σε άλλες πάλι περιπτώσεις, συναντάμε άτομα τα οποία, παρά τον αιώνα που ζούμε, είναι προσκολλημένοι σε στερεότυπα και αρνούνται ακόμα και να ακούσουν κάτι το διαφορετικό από αυτό που τους έχουν μάθει να πιστεύουν. Η απολυτότητα, όμως, και ο δογματισμός είναι από τα λεγόμενα ''σκουπίδια'' τα οποία μας αποτρέπουν να μορφωθούμε. Επιπλέον, οι κατηγοριοποιήσεις που είναι βασισμένες σε ανούσια κριτήρια από τη μια πλευρά, η παθητικότητα από την άλλη, οι μύθοι και οι δοξασίες, όλα αυτά, φράζουν τον δρόμο προς την πραγματική γνώση που πηγάζει - από πού αλλού; - από την αναζήτηση.
Μέσα από την φιλοσοφία, όμως, ο άνθρωπος κατάφερε να πάει παρακάτω, να περάσει από το μύθο στο λόγο. Έμαθε να ερευνά τα πάντα, όσα πιστεύει και όσα όχι. Με το να φιλοσοφούμε για τα πράγματα οξύνεται η κριτική μας ικανότητα, διαμορφώνουμε άποψη και είμαστε έτοιμοι να μάθουμε την ζωή, να την αντιμετωπίσουμε, να την παλέψουμε και να την ψάξουμε.

Νεοφωτίστου Ελένη ΒΘ2

Ό,τι σημαντικότερο έχουμε στη ζωή μας, κάτι που δεν μπορεί να μας στερήσει και να μας πάρει κανείς είναι οι γνώσεις. Οι γνώσεις μέσα από την φιλοσοφία μας βοηθούν να ανοίξουμε τους ορίζοντές μας, να διευρύνουμε τις σκέψεις μας μέχρι τα όριά τους. Άραγε μπορούμε να βγάλουμε όλα τα 'σκουπίδια' από μπροστά μας για να φτάσουμε ο καθένας ξεχωριστά και όλοι μαζί στην κορυφή; Ισως αν όλο το κοινωνικό σύνολο προσπαθούσε να κρατήσει το κεφάλι ψηλά έχοντας ικανότητα κριτικής, αποφεύγοντας τους μύθους, τις δοξασίες και τα κατεστημένα και φυσικά προσπαθώντας να δράσει, να μην σκύβει το κεφάλι, να μην γίνεται παθητικό και φερέφωνο κανενός, μακριά από στερεότυπα και προκαταλήψεις, ίσως ναι, όλα αυτά μας βοηθούσαν να ανέβουμε ένα σκαλοπάτι και αργότερα άλλο ένα μέχρι να φτάσουμε στην κορυφή, πετώντας όλα τα σκουπίδια και αγγίζοντας τη γνώση!

Νεράντζου Κάλλια ΒΘ2


Στις μέρες μας η αληθινή γνώση παρεμποδίζεται από διάφορα σκουπίδια όπως τα χαρακτηρίζει και ο John Locke. Οι παράγοντες που την εμποδίζουν είναι τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις οι οποίες δεν αφήνουν τον άνθρωπο να δει την πραγματικότητα και τον παραπλανούν. Ένας άλλος παράγοντας είναι η κατηγοριοποίηση, η οποία χωρίζει τους ανθρώπους σε διάφορες κατηγορίες, βάζοντας ταμπέλες. Για παράδειγμα ότι ο ένας είναι καλός και ο άλλος κακός. Αλλά πως μπορεί κάποιος να ξέρει ποιο είναι το καλό και ποιο το κακό; Επίσης πολλά άτομα που επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από τους άλλους και δεν έχουν δική τους γνώμη. Επιπρόσθετα ο δογματισμός κάποιων, το να είναι απόλυτοι και να προσπαθούν να επιβάλουν τη γνώμη τους στους άλλους, νομίζοντας ότι μόνο αυτοί έχουν δίκιο και οι άλλοι άδικο, εμποδίζει την διάδοση της γνώσης. Ένα άλλο εμπόδιο είναι οι μύθοι οι οποίοι συσκοτίζουν τη γνώση. Τέλος, οι μαθητές δεν κυνηγούν τη γνώση, αλλά τους βαθμούς.

Πάολα Νούσι ΒΘ2

Ο John Locke αναφέρει ότι η φιλοσοφία είναι η μόνη λύση ώστε να " καθαρίσει λίγο το έδαφος από τα σκουπίδια που φράζουν το δρόμο της γνώσης". Όπως γνωρίζουμε από την ιστορία η πρώτη κατοικία του ανθρώπου, το πρώτο ξύπνημα και ξεκίνημά του έγινε μέσα στη φύση. Η φύση δηλαδή είναι η μητέρα όλων των όντων. Από τα πρώτα στάδια της ύπαρξής του ο άνθρωπος είχε την τάση της εξέλιξης και της γνώσης. Τα διάφορα φαινόμενα που συνέβαιναν στη φύση τον έκαναν να αναζητεί τις αιτίες, αλλά και να θέλει να έχει γνώση για το τι γινόταν γύρω από αυτόν. Σιγά-σιγά ο άνθρωπος ανέπτυξε μια ικανότητα αυτογνωσίας, δηλαδή είχε την δυνατότητα να θεωρήσει τον εαυτό του ως αντικείμενο για εξέταση και να μελετήσει τον εσωτερικό του κόσμο. Αυτή η δυνατότητα του να σκέφτεται και να θέλει να λύσει μόνος του τις απορίες του τον οδήγησε στο δρόμο της γνώσης. Στις μέρες μας όμως ο άνθρωπος έχει χάσει το δρόμο της γνώσης είτε γιατί οι συνθήκες δεν είναι κατάλληλες με αποτέλεσμα να έχει πνευματική αδράνεια είτε γιατί τη θέση της γνώσης την έχει πάρει ο παραλογισμός και ο δογματισμός. Επιπλέον, ένας άλλος λόγος που εμποδίζεται η γνώση ότι είναι ότι αυτοί που βρίσκονται στην όποια εξουσία, έχουν προσωπικά οφέλη από την παρεμπόδισή της. Δεν θέλουν τους ανθρώπους να μορφώνονται, γιατί φοβούνται ότι γίνονται απειλή γι`αυτούς. Όπως λέει ένας φιλόσοφος η γνώση είναι αυτή που μπορεί να νικήσει και την πιο δυνατή εξουσία κάθε μορφής όπως πολιτική,οικονομική,θρησκευτική.

Σωτηρία Υφαντή ΒΘ2



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου