"Φιλοκαλούμεν τε γάρ μετ' ευτελείας και φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας..."

"Φιλοκαλούμεν τε γάρ μετ' ευτελείας και φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας..."
Αγαπάμε το ωραίο με λιτότητα και φιλοσοφούμε χωρίς να γινόμαστε μαλθακοί. Η ενασχόληση με τη φιλοσοφία δε μας κάνει θεωρητικούς ανθρώπους και δεν μας απομακρύνει από την πρακτική δράση, λέει ο Θουκυδίδης δια στόματος Περικλή.
Έτσι με το παρόν ιστολόγιο και εμείς, οι μαθητές της Β τάξης του 4ου Λυκείου Χαλκίδας είμαστε ενεργοί, προβληματιζόμαστε για ό,τι συμβαίνει γύρω μας και αποδεικνύουμε ότι η φιλοσοφία οδηγεί στη σκέψη και στη δράση.
Μας κάνει να αναρωτιόμαστε για ό,τι συμβαίνει γύρω μας και να μην αποδεχόμαστε τίποτα ως δεδομένο και "φυσικό". "Φιλοσοφία θα πει να βρίσκεσαι καθ’ οδόν...", θα πει να αναζητάς καινούριους δρόμους, να είσαι πνεύμα ανήσυχο και αιρετικό, γιατί μόνο τότε δικαιώνεις την ανθρώπινή σου υπόσταση και μπορείς να λέγεσαι "έλλογο ον". Στόχος μας είναι να καταθέσουμε τις σκέψεις μας παίρνοντας ερεθίσματα από τη φιλοσοφία, η οποία ως ιδιαίτερος κώδικας σκέψης και επικοινωνίας μπορεί να μετατρέψει το στοχασμό σε δημιουργία, τον προβληματισμό σε θέση, την απορία σε γνώση.

Πέμπτη, 1 Νοεμβρίου 2012

Κεφ. 1 ΕΝΟΤΗΤΑ 2η : ΒΑΣΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ

1. Διασάφηση γενικών εννοιών

Η διερεύνηση των φιλοσοφικών προβλημάτων απαιτεί τη διασαφήνιση εννοιών ( μέσα από τη διατύπωση ορισμών ), όπως αλήθεια, ομορφιά, γνώση κ.τ.λ.

Ερ: Γιατί είναι αναγκαίο να γίνει αυτό; Δεν είναι σαφές το περιεχόμενο της κάθε έννοιας που χρησιμοποιούμε;
Απ:…………………………………

Πώς ορίζεται μια έννοια;
Αναζητούμε το τυπικό γνώρισμα ή τα σταθερά στοιχεία, που αναγνωρίζονται από όλους ως γνωρίσματά της.
π.χ. Ορισμός μιας συγκεκριμένης έννοιας : Δέντρο είναι:………….................................

Ορισμός μιας αφηρημένης έννοιας: βλ. κείμενο 1, σελ. 17

2. Αιτιολόγηση βασικών πεποιθήσεων.
Η φιλοσοφική θεώρηση τίποτα δε δέχεται ως αυτονόητο.

Αυτό μπορεί να είναι :
  • μια επιστημονική βεβαιότητα: Ο ήλιος θα ανατείλει αύριο(;)  
  • μια ηθική αξία : Δεν πρέπει να βλάπτουμε το συνάνθρωπό μας(;)  
  • ή και μια λογική και αισθητηριακή βεβαιότητα : Τώρα βρίσκομαι στην τάξη και παρακολουθώ μάθημα – δεν ονειρεύομαι (;)

Σε τι μας βοηθά αυτή :
Ανακαλύπτουμε τα όρια…………………………
Eντοπίζουμε………………………………………
Διαπιστώνουμε ποιες απόψεις μας αντέχουν………

3. Διαμόρφωση μιας συνολικής θεώρησης του κόσμου και της θέσης του ανθρώπου μέσα σε αυτόν

Η κοινή εμπειρία λέει : άνθρωπος είναι το ον που έχω απέναντί μου και έχει τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά…

Η Θρησκεία λέει : άνθρωπος είναι το δημιούργημα του Θεού…

Η Βιολογία λέει : άνθρωπος είναι ένα σύνολο από κύτταρα…

Η Τέχνη λέει : άνθρωπος είναι το απείκασμα ( εικόνα ) του όντος εκείνου όπως το πλάθει ο καλλιτέχνης με τη δημιουργική του φαντασία…

Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ καλείται να διαμεσολαβήσει ανάμεσα σε αυτές τις εικόνες και να μας βοηθήσει να τις συμφιλιώσουμε , ιεραρχήσουμε , αξιολογήσουμε… => Διαμορφώνουμε μια συνολική και λογικά συνεκτική ( χωρίς αντιφάσεις ) θεώρηση του κόσμου.

Ωστόσο : η φιλοσοφία δεν προσφέρει οριστικές και έγκυρες απαντήσεις Ποιο είναι το κέρδος μας επομένως ; Απ : κριτική σκέψη και αντίληψη του κόσμου και όχι…………………………

4. Καθοδήγηση της πράξης και οργάνωσης του τρόπου ζωής μας
Σκοπός των 1 2 3 είναι ( και ) να μας υποδείξουν αρχές και αξίες που θα ρυθμίσουν και θα νοηματοδοτήσουν τη ζωή μας, γιατί η φιλοσοφία= και τέχνη του βίου (βλ. κειμ. 3, σελ. 17)

π.χ. Πώς πρέπει να είναι μια δίκαιη κοινωνία;
Πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε;
Πώς οργανώνεται μια κοινωνία;

Το τελικό ζητούμενο της φιλοσοφίας είναι η ευτυχία («ευδαιμονία») του ανθρώπου: η πληρότητα που αποκτά ο άνθρωπος όταν τελειοποιεί όλα τα ιδιαίτερα γνωρίσματα του είδους του ως άτομο και ως κοινωνικό ον

Ευδαίμων: ο άνθρωπος που μπορεί να προσφέρει αγαθά- υλικά, πνευματικά , πολιτικά- στον εαυτό του και τους γύρω του, αυτός που έχει καλλιεργήσει το νου και το συναίσθημά του, αυτός που μπορεί να πάρει σωστές αποφάσεις και να πράξει με ορθό τρόπο μέσα στο άμεσο και ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου