"Φιλοκαλούμεν τε γάρ μετ' ευτελείας και φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας..."

"Φιλοκαλούμεν τε γάρ μετ' ευτελείας και φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας..."
Αγαπάμε το ωραίο με λιτότητα και φιλοσοφούμε χωρίς να γινόμαστε μαλθακοί. Η ενασχόληση με τη φιλοσοφία δε μας κάνει θεωρητικούς ανθρώπους και δεν μας απομακρύνει από την πρακτική δράση, λέει ο Θουκυδίδης δια στόματος Περικλή.
Έτσι με το παρόν ιστολόγιο και εμείς, οι μαθητές της Β τάξης του 4ου Λυκείου Χαλκίδας είμαστε ενεργοί, προβληματιζόμαστε για ό,τι συμβαίνει γύρω μας και αποδεικνύουμε ότι η φιλοσοφία οδηγεί στη σκέψη και στη δράση.
Μας κάνει να αναρωτιόμαστε για ό,τι συμβαίνει γύρω μας και να μην αποδεχόμαστε τίποτα ως δεδομένο και "φυσικό". "Φιλοσοφία θα πει να βρίσκεσαι καθ’ οδόν...", θα πει να αναζητάς καινούριους δρόμους, να είσαι πνεύμα ανήσυχο και αιρετικό, γιατί μόνο τότε δικαιώνεις την ανθρώπινή σου υπόσταση και μπορείς να λέγεσαι "έλλογο ον". Στόχος μας είναι να καταθέσουμε τις σκέψεις μας παίρνοντας ερεθίσματα από τη φιλοσοφία, η οποία ως ιδιαίτερος κώδικας σκέψης και επικοινωνίας μπορεί να μετατρέψει το στοχασμό σε δημιουργία, τον προβληματισμό σε θέση, την απορία σε γνώση.

Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου 2012

ΒΙΟΗΘΙΚΗ


Αρχαία θέματα σε σύγχρονους προβληματισμούς
Mark G. Kuczewski & Ronald Polansky

Η αλματώδης ανάπτυξη της βιοτεχνολογίας και της γενετικής επιτρέπει στον άνθρωπο να παρεμβαίνει καθοριστικά στη φύση του. Τέτοιου είδους «επεμβάσεις» εγείρουν αμείλικτα βιολογικά, κοινωνικά, νομικά, πολιτικά, θρησκευτικά και οικονομικά ερωτήματα τα οποία επιζητούν σαφείς απαντήσεις - η ευθύνη για τις αποφάσεις είναι βαρύτατη και η διεπιστημονική γνώση της Βιοηθικής είναι αναγκαία και επιβεβλημένη.

  • Ποια είναι τα «δικαιώματα» κατά την έκτρωση;
  • Πώς σχετίζεται η ευθανασία με την αυτονομία;
  • Γνωρίζουμε την ηθική διάσταση της αυτοκτονίας;
  • Τι είδους σχέση έχει ένας γιατρός με τον ασθενή του;
  • Πότε επιτρέπεται η θεραπευτική και πότε η αναπαραγωγική κλωνοποίηση; 
  • Είναι θεμιτός ο πειραματισμός πάνω σε ανθρώπινα έμβρυα;
  • Κάτω από ποιές συνθήκες υλοποιείται η υποβοηθούμενη αναπαραγωγή;
  • Τι αποτελέσματα έχει η μεταμόσχευση ανθρώπινων οργάνων;
  • Είναι αναγκαία η προγεννητική εξέταση;
  • Πώς σχετίζεται η κλασική σκέψη στην τέχνη της ιατρικής με την σύγχρονη
  • κλινική ιατρική πρακτική;
Η επιστήμη της Βιοηθικής είναι η φιλοσοφική εξέταση των αρχών και των κανόνων που πρέπει να διέπουν τις επιστήμες και τις τεχνολογίες της ζωής. Αναπτύχθηκε μόλις τα τελευταία 30 χρόνια, ωστόσο οι ρίζες της βρίσκονται στην αρχαία ελληνική ιατρική και τη φιλοσοφία. Μολονότι ο σύγχρονος γιατρός έχει τον τελευταίο λόγο, η ρήση του αρχαίου Έλληνα ιατροφιλόσοφου παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη: «ο άριστος γιατρός πρέπει να είναι, συνάμα, ένας άριστος φιλόσοφος». Το βιβλίο ΒΙΟΗΘΙΚΗ - Αρχαία θέματα σε σύγχρονους προβληματισμούς, είναι ένα σύγγραμμα μοναδικό στο είδος του, δεδομένου ότι περιλαμβάνει την εξέταση και μελέτη -υπό το φως των θεωριών των Αρχαίων Ελλήνων Φιλοσόφων, του Πλάτωνα, των Σοφιστών, των Ιπποκρατικών και κυρίως του Αριστοτέλη- ζητημάτων ζωής και θανάτου, που εγείρονται από τη ραγδαία εξέλιξη των συγχρόνων γενετικών τεχνολογιών. Από την άποψη αυτή ενδιαφέρει όλους τους ανθρώπους, πρωτίστως όμως τους λειτουργούς των ιατρικών επαγγελμάτων καθώς και τους μελετητές της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας και Σκέψης.

Mark G. Kuczewski: Είναι Διευθυντής του Ινστιτούτου Βιοηθικής και Πολιτικής της Υγείας στην Ιατρική Σχολή Stritch του Πανεπιστημίου Loyola του Chicago. Επίσης, είναι συν-ιδρυτής της Εταιρείας Βιοηθικής και Κλασικής Φιλοσοφίας.
Ronald Polansky: Είναι Καθηγητής της Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Duquesne και εκδότης του περιοδικού Ancient Philosophy. Έχει δημοσιεύσει πολλά άρθρα πάνω στην αρχαία φιλοσοφία και έχει ασχοληθεί εκτενώς με τον σύγχρονο πολιτικό στοχασμό.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
Ευχαριστίες
Πρόλογος (Καθηγήτρια Μυρτώ Δραγώνα-Μονάχου)
Εισαγωγή
ΜΕΡΟΣ I:
Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΗΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ ΓΝΩΣΗΣ
Robert Bartz
01. Ενθυμούμενοι τους Ιπποκρατικούς: γνώση, πρακτική και ήθος στους αρχαίους Έλληνες γιατρούς-θεραπευτές 35
Ronald Polansky
02. Είναι η ιατρική τέχνη, επιστήμη ή πρακτική σοφία; Αρχαίοι και σύγχρονοι στοχασμοί 81
Kathryn Montgomery
03. Η φρόνηση και η εσφαλμένη περιγραφή της ιατρικής: ενάντια στην εναρκτήρια ομιλία της ιατρικής σχολής 127
David Thomasma
04. Ο Αριστοτέλης, η φρόνησις και η μεταμοντέρνα βιοηθική 145
Tod Chambers
05. Οι εξομολογήσεις ενός αμετανόητου σοφιστή 189
Julia E. Annas
06. Φιλοσοφική θεραπεία: αρχαία και σύγχρονη 215
ΜΕΡΟΣ II:
Η ΕΥΡΕΤΙΚΗ ΑΞΙΑ ΤΩΝ ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΩΝ
Alex John London
07. Ο Θρασύμαχος και η διαχείριση της περίθαλψης: πώς να μη σκεφτόμαστε την τέχνη της ιατρικής 251
Christopher Megone
08. Δυνητικότητα και πρόσωπα: μια αριστοτελική προοπτική 293
Mark G. Kuczewski
09. Μπορεί ο κοινοτισμός να θέσει τέλος στις οξείες και ατέλειωτες δημόσιες συζητήσεις; Η έκτρωση ως ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα 333
Daryl M. Tress
10. Κλασικοί και σύγχρονοι στοχασμοί για την ιατρική ηθική και το βέλτιστο συμφέρον του άρρωστου παιδιού 355
Christopher E. Cosans
11. Αντιμετωπίζοντας το θάνατο ως στωικός:
ο Επίκτητος για την αυτοκτονία σε περίπτωση αρρώστιας 419
Georgios Anagnostopoulos
12. Η ευθανασία και ο ρόλος του γιατρού: στοχασμοί πάνω σε ορισμένες απόψεις της αρχαίας ελληνικής παράδοσης 457
Επίμετρο (Καθηγήτρια Ελένη Καλοκαιρινού) 527
Συγγραφείς/Συντελεστές 585

ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ ΤΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥ ΤΗΣ ΣΕΙΡΑΣ
Χαίρω που μου δίδεται η ευκαιρία να εγκαινιάσω τη νέα σειρά Φιλοσοφικός Λόγος και Επιστήμη με την έκδοση του βιβλίου Βιοηθική σε ελληνική μετάφραση και να υλοποιήσω τις προτάσεις που εισηγήθηκαν και τις ευχές που διατύπωσαν δύο εκλεκτοί συνάδελφοι, η Μυρτώ Δραγώνα-Μονάχου, Ομότιμη Καθηγήτρια των Πανεπιστημίων Αθηνών και Κρήτης και ο Γεώργιος Αναγνωστόπουλος, Καθηγητής Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο της California του San Diego, και Κοσμήτορας των Τεχνών 
και των Ανθρωπιστικών Επιστημών, κατά την παρουσίαση του πρωτοτύπου κειμένου στον Πύργο Ηλείας (2002).
Χαίρω επίσης γιατί το συντελεσθέν έργο ανταποκρίνεται στις προσδοκίες όλων μας καθόσον αφορά στην περιεκτικότητα και στην επικαιρότητα του περιεχομένου, στην καταλληλότητα για μια υπεύθυνη ενημέρωση των ειδικών αλλά και του ευρύτερου ελληνικού κοινού, και στην υψηλή ποιότητα της μετάφραση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου