"Φιλοκαλούμεν τε γάρ μετ' ευτελείας και φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας..."

"Φιλοκαλούμεν τε γάρ μετ' ευτελείας και φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας..."
Αγαπάμε το ωραίο με λιτότητα και φιλοσοφούμε χωρίς να γινόμαστε μαλθακοί. Η ενασχόληση με τη φιλοσοφία δε μας κάνει θεωρητικούς ανθρώπους και δεν μας απομακρύνει από την πρακτική δράση, λέει ο Θουκυδίδης δια στόματος Περικλή.
Έτσι με το παρόν ιστολόγιο και εμείς, οι μαθητές της Β τάξης του 4ου Λυκείου Χαλκίδας είμαστε ενεργοί, προβληματιζόμαστε για ό,τι συμβαίνει γύρω μας και αποδεικνύουμε ότι η φιλοσοφία οδηγεί στη σκέψη και στη δράση.
Μας κάνει να αναρωτιόμαστε για ό,τι συμβαίνει γύρω μας και να μην αποδεχόμαστε τίποτα ως δεδομένο και "φυσικό". "Φιλοσοφία θα πει να βρίσκεσαι καθ’ οδόν...", θα πει να αναζητάς καινούριους δρόμους, να είσαι πνεύμα ανήσυχο και αιρετικό, γιατί μόνο τότε δικαιώνεις την ανθρώπινή σου υπόσταση και μπορείς να λέγεσαι "έλλογο ον". Στόχος μας είναι να καταθέσουμε τις σκέψεις μας παίρνοντας ερεθίσματα από τη φιλοσοφία, η οποία ως ιδιαίτερος κώδικας σκέψης και επικοινωνίας μπορεί να μετατρέψει το στοχασμό σε δημιουργία, τον προβληματισμό σε θέση, την απορία σε γνώση.

Δευτέρα 9 Μαΐου 2011



'Εντονο ενδιαφέρον για τη φιλοσοφία στη Σκωτία
Μαθήματα φιλοσοφίας εισήχθησαν πιλοτικά σε δημοτικά σχολεία, με αποτέλεσμα την αύξηση του δείκτη νοημοσύνης των μικρών μαθητών





Του ανταποκριτή μας στο Λονδίνο Θανάση Γκαβoύ

Σημαντική αύξηση παρουσιάζει την τελευταία πενταετία ο αριθμός των μαθητών στα λύκεια της Σκωτίας που διαλέγουν τη φιλοσοφία ως ένα από τα μαθήματα επιλογής κατά την προετοιμασία για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, τη φετινή σχολική χρονιά 1067 μαθητές έχουν επιλέξει το μάθημα σε σύγκριση με τους 755 μαθητές του 2003, μια αύξηση της τάξης του 41%.

Η τάση αυτή γίνεται δεκτή με ενθουσιασμό από όσους υποστηρίζουν ότι η φιλοσοφία θα πρέπει να αποτελεί ένα από τα κύρια μαθήματα στα σχολεία της Σκωτίας. Ο Τζιμ Πέθερικ του Ουμανιστικού Συλλόγου Σκωτίας, μιας οργάνωσης που προάγει τη φιλοσοφική έννοια του ουμανισμού ως το δέοντα τρόπο ζωής στη Σκωτία, χαρακτηρίζει τα στοιχεία «θαυμάσια» και καλεί σε περαιτέρω διάδοση του μαθήματος στα σχολεία της περιοχής.

«Οι βασικές ηθικές αξίες που προσπαθούμε να εμφυσήσουμε στα παιδιά μας και τα εγγόνια μας περιλαμβάνονται εξ ολοκλήρου σε απλά φιλοσοφικά επιχειρήματα, επομένως ελπίζουμε σε διάδοση του μαθήματος της φιλοσοφίας», σημειώνει ο κ. Πέθερικ στη σκωτσέζικη εφημερίδα Χέραλντ.


Παρόλα αυτά, οι καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη Σκωτία δεν έχουν πιστοποιητικά διδασκαλίας φιλοσοφίας, καθώς το μάθημα προστέθηκε πρόσφατα στη διδακτέα ύλη ως μάθημα επιλογής. Ως εκ τούτου, αρκετά σχολεία δεν είναι σε θέση να προσφέρουν σε μαθητές επαρκή διδασκαλία του μαθήματος. Το πρόβλημα αυτό ανέλαβε να λύσει το πανεπιστήμιο Σεντ Άντριους, που προσφέρει μέσω Διαδικτύου μαθήματα διδασκαλίας φιλοσοφίας σε καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τα μαθήματα εξετάζουν φιλοσοφικές έννοιες, όπως θέματα ηθικής, λογική και γνώση, νους και πραγματικότητα.

Η δημιουργός αυτών των μαθημάτων στο Διαδίκτυο δρ Λίσα Τζόουνς δηλώνει ότι το ενδιαφέρον για τη φιλοσοφία στη Σκωτία μεγαλώνει διαρκώς με καθηγητές και μαθητές να αντιμετωπίζουν με ενθουσιασμό την ευκαιρία ανάπτυξης της κριτικής και αναλυτικής σκέψης τους. «Τα μαθήματα φιλοσοφίας προσφέρονται μέσω Διαδικτύου, ώστε οι καθηγητές πλήρους απασχόλησης σε όλη τη χώρα να έχουν την ευκαιρία να μάθουν όσα χρειάζονται για να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες των μαθητών τους», σημειώνει η δρ. Τζόουνς. Τα μαθήματα στο Διαδίκτυο συμπληρώνονται με διαλέξεις που μεταδίδονται επίσης online και καλύπτουν μια ποικιλία θεωριών από τους σπουδαιότερους φιλόσοφους, όπως τον Καρτέσιο και τον Καντ.

Τα μαθήματα φιλοσοφίας εξάλλου εισήχθησαν πιλοτικά στη διδακτέα ύλη των δημοτικών σχολείων του δήμου Κλάκμανσιρ στην κεντρική Σκωτία πριν από έξι χρόνια, με έμφαση στη διδασκαλία του Σωκράτη. Σύμφωνα με τους ειδικούς, το αποτέλεσμα ήταν η αύξηση του δείκτη νοημοσύνης των μικρών μαθητών ηλικίας μέχρι 11 ετών έως και κατά 7 μονάδες IQ, ακόμα και αν δεν επέλεξαν το μάθημα σε υψηλότερες εκπαιδευτικές βαθμίδες.

http://www.kathimerini.gr/ 03-01-2008

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου