"Φιλοκαλούμεν τε γάρ μετ' ευτελείας και φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας..."

"Φιλοκαλούμεν τε γάρ μετ' ευτελείας και φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας..."
Αγαπάμε το ωραίο με λιτότητα και φιλοσοφούμε χωρίς να γινόμαστε μαλθακοί. Η ενασχόληση με τη φιλοσοφία δε μας κάνει θεωρητικούς ανθρώπους και δεν μας απομακρύνει από την πρακτική δράση, λέει ο Θουκυδίδης δια στόματος Περικλή.
Έτσι με το παρόν ιστολόγιο και εμείς, οι μαθητές της Β τάξης του 4ου Λυκείου Χαλκίδας είμαστε ενεργοί, προβληματιζόμαστε για ό,τι συμβαίνει γύρω μας και αποδεικνύουμε ότι η φιλοσοφία οδηγεί στη σκέψη και στη δράση.
Μας κάνει να αναρωτιόμαστε για ό,τι συμβαίνει γύρω μας και να μην αποδεχόμαστε τίποτα ως δεδομένο και "φυσικό". "Φιλοσοφία θα πει να βρίσκεσαι καθ’ οδόν...", θα πει να αναζητάς καινούριους δρόμους, να είσαι πνεύμα ανήσυχο και αιρετικό, γιατί μόνο τότε δικαιώνεις την ανθρώπινή σου υπόσταση και μπορείς να λέγεσαι "έλλογο ον". Στόχος μας είναι να καταθέσουμε τις σκέψεις μας παίρνοντας ερεθίσματα από τη φιλοσοφία, η οποία ως ιδιαίτερος κώδικας σκέψης και επικοινωνίας μπορεί να μετατρέψει το στοχασμό σε δημιουργία, τον προβληματισμό σε θέση, την απορία σε γνώση.

Παρασκευή 18 Μαρτίου 2011

ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ

Τα θέματα της αισθητικής φιλοσοφίας απασχολούν τους ανθρώπους εδώ και είκοσι πέντε περίπου αιώνες. Η κυρίαρχη έννοιά της, το ωραίο,όσο και η τέχνη μέσω της οποίας αυτό αναπαρίσταται προκάλεσαν διαφορετικές τοποθετήσεις: Άλλοι φιλόσοφοι αμφισβήτησαν τη χρησιμότητά της, μη διστάζοντας να προτείνουν ακόμη και την απεμπόλησή της (βλ. Πλάτωνας). Άλλοι την αντιμετώπισαν ώς ένα βασικό μοχλό υης ιστορίας με σαφώς κοινωνικό ρόλο,άλλοι ως μέσο ανακούφισης και λύτρωσης του ανθρώπου, ενώ κάποιοι διατύπωσαν και το αίτημα να θεωρηθεί ως ένα αυτόνομο πεδίο στο χώρο του πολιτισμού μας.

Όπως και να `χει πάντως, η τέχνη σήμερα είναι παρούσα. Διεκδικεί το μερίδιό της μέσα στο κοινωνικό γίγνεσθαι - όσο κι αν η εποχή μας είναι κυνική και αντιπνευματική - αποτελεί μια όαση ελπίδας και αισιοδοξίας και φωτίζει τους ανθρώπους που προσπαθούν να δουν πίσω από τα φαινόμενα μια άλλη όψη της πραγματικότητας. Αυτήν που έχει ως αφετηρία και απόληξη τον άνθρωπο και μόνο αυτόν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου